pysseldags

Alla inlägg den 21 september 2013

Av Celina - 21 september 2013 08:15

Bakade kärleksmums tidigare i veckan, Micke tog med sin 12 bitar till jobbet, därför är den inte hel på bilden ;)

 

För er som vill ha receptet så kommer det här:


Till ca 30 bitar:

* 200 g smör

* 5 ägg

* 4 dl strösocker

* 4 dl vetemjöl (240g)

* 1 dl kakao

* 2 tsk bakpulver

* 2 tsk vaniljsocker

* 2 dl mjölk

* kokosflingor till granering



Glasyr:

* 75 g smör

* 1/2 dl starkt kaffe

* 4 dl florsocker

* 2 msk kakao

* 2 tsk vaniljsocker



Gör såhär:


* Sätt ugnen på 200 grader

* Klä en långpanna med bakplåtspapper (jag använde en vanlig plåt)

* Smält smöret och låt det svalna

* Vispa äggen och sockret pösigt

* Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker i en egen skål

* Sikta ner det i smeten

* Tillsätt smör och mjölk

* Rör till en jämn smet

* Häll smeten i långpannan (eller plåten)

* Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 min



Glasyr:


* Smält smöret till glasyren och blanda med resten av ingredienserna

* Bred ut glasyren över den avsvalnade kakan och strö över kokosflingor.

Skär i bitar och ät!
 

Av Celina - 21 september 2013 08:15

Gjorde eget äpplemos förra veckan som blev super gott!

Så nu är det slut på färdig köpt i butik.

Och eftersom så många frågat mig om receptet så kommer det längre ner.


 


* 1 kg skalade, delade äpplen som jag sedan kokade på svag värme (8an tror jag) med ca 05. dl vatten i ca 15 min.

* När dom var mjuka hade jag i 6 dl (men det räcker nog med 4-5 dl) syltsocker och lät puttra i ca 5 min till.

* Sen mixade jag i blendern och la ner i lådor och frös in.

Ovido - Quiz & Flashcards